"Jezu Chryste, Panie miły"

czyli o pieśniach wielkopostnych.

W zasadzie pieśni wielkopostne są dwojakiego rodzaju: pokutno-nawróceniowe i opowiadające o Męce Pańskiej. Większość jest do wyguglania i w wersji tekstowej, i w dźwiękowej.
Z tych pierwszych mamy najpopularniejsze chyba "Bądź mi litościw, Boże nieskończony", a oprócz tego pieśni typu "Miłość czyńcie i pokutę dla dusz zbawienia" czy śpiewane i w adwencie, i w Wielkim Poście "Bliskie jest królestwo Boże".
Z tych drugich najczęściej śpiewane to "Jezu Chryste, Panie miły",

"Ach mój Jezu, jak Ty klęczysz", "Króla wznoszą się znamiona",

"Drzewo krzyża surowe", "Krzyżu Chrystusa, bądźże pochwalony", "Ludu mój ludu", "Ogrodzie oliwny", "W krzyżu cierpienie, w krzyżu zbawienie", "Krzyżu święty nade wszystko", "Zawitaj ukrzyżowany",

"O Krwi najdroższa", "Rozmyślajmy dziś, wierni chrześcijanie", "Wisi na krzyżu", "Oto Jezus umiera", "Witam Cię, witam, przenajświętsze Ciało".

Z nowszych wynalazków mamy na przykład "Krzyżu święty, co świat obejmujesz", "Nocą ogród oliwny", "Rozpięty na ramionach" i moje osobiste koszmarki, których nie cierpię: "Zbawienie przyszło przez krzyż", "Kiedy patrzę na Twój krzyż", i "Golgoto", znane także jako "To nie gwoździe Cię przybiły, lecz mój grzech".

Pojawiają się także jeszcze nowsze piosenki  made by Wspólnota Miłości Ukrzyżowanej czy Dominikanie z Krakowa :) , oparte na tekstach biblijnych lub ogólnie wielkopostne, chociaż te rzadko śpiewa się w kościele poza imprezami dla młodzieży.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz